GoByBiken selvitys paljastaa: Työsuhdepyörä lisää työikäisten liikkumista yli 2,5 tunnilla viikossa
Tilastokeskuksen mukaan joulukuussa 2024 Suomessa oli 102 475 pyöräedun käyttäjää. Heillä oli siis parhaillaan käytössään työnantajansa tarjoama työsuhdepyörä. Tuore kyselymme osoittaa, että työsuhdepyörä saa työikäiset suomalaiset entistä paremmin liikkeelle. Muutos työsuhdepyörän hankkineiden liikuntatottumuksissa on huomattava.
62 prosenttia työikäisistä on lisännyt liikunnan määrää merkittävästi tai jonkin verran enemmän työsuhdepyörän hankinnan jälkeen. Heistä 75 prosenttia arvioi liikunnan määrän lisääntyneen viikossa kaksi tuntia tai enemmän. Lähes kaksi kolmesta (63 %) ilmoitti, että ei olisi hankkinut pyörää ilman työnantajan tarjoamaa pyöräetua. Vuonna 2023 vastaava luku oli 55 prosenttia. Kyselyn perustella vaikuttaisi siltä, että juuri pyöräetu on kannustanut ihmisiä lisäämään liikuntaa ja tuonut tullessaan positiivisia terveysvaikutuksia.
“Työsuhdepyöräksi hankitaan yleisimmin sähköpyörä, jonka avulla liikunnan määrän lisääminen on paitsi helppoa myös äärimmäisen hauskaa. Sähköpyörällä voi itse tilanteen mukaan valita, haluaako urheilla hikikarpalot otsalla vai liikkua kevyesti paikasta toiseen. Suurin osa työsuhdepyörän hankkineista päätyy tekemään molempia, jolloin viikoittaiset liikuntamäärät kasvavat kuin itsestään”, GoByBiken kaupallinen johtaja Heikki Tiittanen kertoo.
UKK-instituutin viikoittainen liikkumisen suositus aikuisille sisältää 2 tuntia ja 30 minuuttia reipasta liikkumista tai 1 tunnin ja 15 minuuttia rasittavaa liikkumista. Lisäksi suositus ohjaa liikuskelemaan kevyesti ja tekemään lihaskuntoharjoittelua.
Pyöräily on erinomaista hyötyliikuntaa. Työmatkoja pyöräilemällä voi halutessaan kattaa valtaosan viikoittaisesta liikuntasuosituksesta. Terveyshyödyt motivoivat liikkumaan. Samalla kansanterveys kohenee, kun yhä useampi valitsee polkupyörän passiivisten liikkumismuotojen, kuten autoilun tai bussissa istumisen, sijaan.Työsuhdepyörää käytetään ensisijaisesti kuntoiluun ja harrastamiseen vapaa-ajalla, mutta moni yhdistää huvin ja hyödyn pyöräilemällä myös työmatkoja. 35 prosenttia vastaajista kertoi polkevansa työsuhdepyörällä 5–10 kilometrin pituisia työmatkoja. Kuitenkin 13 prosenttia kulkee jopa yli 20 kilometrin työmatkoja.
Myös liikunnan intensiteetillä on väliä: pyöräily on tyypillisesti tehokkaampaa kuin kävely.
“Meillä on pitkä perinne autoilukansana, mikä on erittäin ymmärrettävää, koska välimatkat ovat usein pitkiä. Kannustaisin jokaista pohtimaan omaa liikkumistaan ja tunnistamaan niitä arjen lyhyempiä yksin kuljettavia matkoja, jotka olisi mahdollista kulkea pyörällä ja lisätä näin reipasta liikkumista hyötyliikunnan muodossa arkeen”, Tiittanen kehottaa.Pyöräily näkyy positiivisesti myös sairauspoissaoloissa. Työterveyslaitoksen juuri julkaistun tutkimuksen mukaan työmatkat säännöllisesti pyöräilevillä oli keskimäärin 4,5 sairauspoissaolopäivää vähemmän henkilötyövuotta kohti verrattuna passiivisiin työmatkaajiin.
Pyöräily on tyypillisesti tehokkaampaa kuin kävely
Alle viidennes Suomen työikäisistä liikkuu työ- tai opiskelumatkansa aktiivisesti ympäri vuoden eli pyörällä tai kävellen. Luku selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toteuttamasta Terve Suomi -tutkimuksesta. Sen sijaan GoByBiken kysely osoittaa, että jos työntekijällä on oma työsuhdepyörä, se innostaa liikkumaan merkittävästi enemmän. 54 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi työsuhdepyörän hankinnan jälkeen aloittaneensa työmatkojen kulkemisen pyörällä passiivisten kulkuvälineiden sijaan ainakin silloin tällöin.75 prosenttia käyttää työsuhdepyörää vapaa-ajan lisäksi myös työmatkoihin. Käytännössä työsuhdepyörä on tuplannut työmatkapyöräilyn. THL:n tutkimuksen mukaan työ- ja opiskelumatkoja kuljetaan eniten pyörällä tai kävellen kesällä, kun taas talvella aktiivisen kulkemisen osuudet pienenevät huomattavasti. Kyselyssämme 59 prosenttia vastaajista kertoi, että aikoo pyöräillä talvella edes jonkin verran.
“Kynnys talvipyöräilyn kokeiluun koetaan suureksi, mutta todellisuudessa se eroaa kesän pyöräilystä vain vaatetuksen osalta. Työsuhdepyörää hankkiessa pakettiin voi sisällyttää nastarenkaat, joiden lisäksi lämmin takki, pipo ja hanskat riittävät vaatetuksen osalta. Talvella sähköpyörän avustusta voi säätää hieman kovemmalle, jolloin eroa kesään ei oikeastaan huomaa ollenkaan”, Tiittanen kannustaa.
Kyselytulosten mukaan 70 prosenttia työsuhdepyöräilijöistä on korvannut autoilua tai julkista liikennettä pyöräilemällä
Työsuhdepyöräily edistää terveyttä ja vähentää samalla ympäristökuormitusta. Kyselymme kertoo, että 70 prosenttia työsuhdepyöräilijöistä on korvannut autoilua tai julkista liikennettä pyöräilemällä. Neljäsosa on vaihtanut kävelyn pyöräilyyn.Vähäpäästöisenä kulkupelinä sähköpyörät ovat yleistyneet viime vuosina. Vuoden 2024 kyselyn vastaajista 77 prosentilla oli sähköpyörä ja 23 prosentilla tavallinen pyörä. Vuonna 2023 vastaavat luvut olivat 75 prosenttia ja 25 prosenttia.
Kyselyn mukaan 67 prosenttia käyttäjistä hankki pyöräedulla nimenomaan ensimmäisen sähköisen kulkuvälineen. Ylipäätään merkittävimmät tekijät työsuhdepyörän hankkimiseksi ovat taloudelliset syyt ja mahdollisuus lisätä pyöräilyn kautta liikuntaa omassa arjessa.“Sähköpyörät maksavat useita tuhansia euroja, joten niiden hankkiminen työsuhdepyöräksi on erityisen kannattavaa. Työsuhdepyörää hankkiessa omaa rahaa ei tarvitse sitoa pyörään kiinni lainkaan, ja työnantaja vähentää pyöräedun pienissä erissä suoraan palkasta. Pyöräedun tuloverovapauden ansiosta säästöä syntyy keskimäärin 20–30 prosenttia hankintahinnasta, joten kalliimmasta pyörästä säästää euromääräisesti enemmän”, Tiittanen valottaa sähköpyörien suosiota työsuhdepyörinä.
Tietoa kyselystä:GoByBike teetti työsuhdepyöräilyä koskevan kyselyn joulukuussa 2024. Kysely lähetettiin henkilöille, joilla on tällä hetkellä työsuhdepyörä GoByBiken kautta. Kyselyyn vastasi 12 672 työsuhdepyöräilijää. He ovat hankkineet työsuhdepyörän hyödyntäen työnantajansa tarjoamaa pyöräetua.